Thursday, March 1, 2012

Lebih baik hujan batu

Sebelum kata menutur bicara, eloklah kiranya saya mendefinisikan tajuk saya di atas.Okay, stop it tikah. Zaman ko berpidato dah lama lepas okeh..*tunjal dahi sendiri*

Straight pada tajuk entry. Actually aku nak tulis perihal entry ni right after entry aku yang ni : family vacation. Tapi entah macam mana entah, tak tertulis pulak.hee.. Aku cuma nak luahkan betapa aku bersyukur dilahirkan di bumi Malaysia yang indah permai ni.~Ciwwah..~

Pengalaman aku di negara orang (eceh, macam travel jauh sangat je kann..) banyak mengajar aku. Aku berjalan sambil analyze perbezaan negara kita dengan tempat yang aku pergi tu.Sungguhla, sesampai je di airport Malaysia, aku terus tarik nafas lega.. Alhamdulillah..Korang rasa-rasa sebab apa? Ha..ni aku ada listkan sebab musababnya..

  1. Tempat solat memang banyak.(Senang kat Malaysia ni, pergi mana-mana mall pun, memang ada sedia surau.)
  2. Aku jumpa fast food restaurants yang diyakini halal. (Takdela meleleh je air liur masa bercuti tu..Yela, sebab tempat yang aku p tu, memang kirim salam la nak makan mekdonel kan..)


Korang boleh imagine tak, sebesar-besar taman tema dia, tak disediakan ruang solat pun. MasyaAllah.. So, apa maknanya kat sini? Muslims are abandoned. Totally.Alhamdulillah, kat sini aku tengok, mana-mana premis perniagaan pun ada sediakan surau.Okay, nak cakap totally abandoned tu maybe agak keterlaluan. Memandangkan, masih ada lagi masjid-masjid berdiri megah kat sana. Tapi, the question is. How good is good the muslims there are treated? Think about it. Kat hotel, jangankan nak provide sejadah.Tanda arah kiblat pun takde..Sobsob (tips travel lain kali: bawak kompas)

Then, talk about the halal food, it's like you're going to the European country. Sangat-sangat susah nak jumpa. Unless kalo korang pergi area2 yang banyak Malay or Indian Muslim (mamak). Kat food court salah satu shopping mall yang aku p tu, adala dua je restoran yang jual halal food. Owh, disaster..

I've found this junk food at one of the market there. Funny kan nama dia.Kura-kura??haha


But, of course there must be some good sides of the country as compared to us la kan.. To be frankly, aku sangat suka:
  1. The transportation system there. Senang. Pakai satu kad je korang boleh jalan-jalan naik MRT or even naik bas.
  2. The 'fine' city. Pada aku, system yang ni patut diamalkan kat sini. So that Malaysians cannot simply throw away the rubbish sesuka hati, merokok merata-rata. Gila, nak kena saman?*peace-no-war*

Mak aih, banyak pulak dah coretan kau kali ni. Sebelum patik berundur, nah ambik satu perumpamaan:
'Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Lebih baik di negeri sendiri'

Yep, proud and blessed to be Malaysian. Malaysia, tanah tumpahnya darahku..=)

2 comments:

  1. Actually USS ade provide tempat sembahyang dekat area ancient egypt, sebelah dengan revenge of the mummy ride.

    ReplyDelete
  2. thank you for the info rizal! next time pergi, dah tau la.=)

    ReplyDelete