Tuesday, May 6, 2014

Keindahan Langit malam

Salam..
Semalam, lepas je makan malam (awal, dalam pukul 7.30 macam tu) encik suami ajak pi masjid dekat dengan rumah.
Aku pun laju je cakap jom.

Dalam perjalanan ke masjid tu, ada satu perasaan gembira dan tenang yang tak dapat digambarkan.
Rasa macam dekat sangat nak sambut Ramadan.
Teringat Ramadan yang sebelum ni, lepas magrib semangat ke masjid atau surau untuk solat terawih.

Masij Raja Muda Semenyih (Tempat kami solat malam tu)
Bila sampai je di perkarangan masjid, aku tengok banyak kereta yang parking di situ.
Dalam hati, mengungkap syukur.. Seronoknya, ramai orang yang masih mengimarahkan masjid. Selalunya masjid hanya penuh masa terawih di bulan puasa je kan.

Malam semalam rupanya ada kelas agama. Sempatla aku dengar mengenai cara-cara solat yang betul.
Habis je kelas tu, terus solat isya' berjemaah.
Selesai berjemaah, ada bacaan tahlil.Tengah-tengah bacaan tahlil tu,aku ternampak kelibat abang (husbeng) bangun meninggalkan saf.

Aku pun bersalam-salaman la dengan makcik-makcik kat bahagian perempuan tu tanda nak mengundurkan diri. Sesampai je aku di kereta, pelik pulak bila tak ada kelibat abang kat situ.
Bila aku intai-intai dalam masjid, rupanya dia keluar saf dan duduk di bahagian belakang, solat sunat..
Tak apa, aku tak kisah pun kena menunggu di kereta. Sebab kami dah janji. Siapa yang keluar dulu, tunggu di kereta.

Aku pun mendongak ke langit. Langit pekat hitam bertemankan sedikit bintang-bintang.
Dalam hatiku berbisik " Subhanallah..cantiknya alam ciptaan Allah.." Memang daripada dulu lagi bintang-bintang tak pernah gagal mebuatkan aku terpukau dan kagum. Langit malam tu aku rasakan sungguh cantik.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, abang tiba-tiba berkata" Suami orang lain, bawak isteri pergi tengok wayang, karaoke. Abang bawak sayang pergi masjid. Siap adakuliah agama lagi. Tak kisahlah walaupun isteri tu terkeluar masjid awal" disusuli gelak besar lepas tu. Aku pun ikut tergelak, sambil membalas" Ala, ingatkan abang dah keluar ke kereta. Rupa-rupanya abang sambung solat di belakang" kikiki...=p

Perasaan aku masa tu, bahagia sangat... Alhamdulillah..
Aku bersyukur sangat-sangat jodohku adalah dia.
Ya Allah, Kau jadikanlah cinta kami panjang hingga ke syurga..=')

No comments:

Post a Comment