Wednesday, August 1, 2012

Betapa aku bertuah

Alhamdulillah, we meet again. Baru saja selesai membaca kalam Allah. ( Hopefully dapat khatam dalam bulan Ramadhan ni.InsyaAllah..)Tangan terasa gatal nak mencoret sesuatu. Isi rumah dah sunyi sepi. Hanya bertemankan bunyi kipas je pagi-pagi ni.

Semalam, aku dan Angah kemain lagi megemas bilik. Ponggah sana, ponggah sini.( Ponggah=punggah.LoL). Kemas punya kemas, dalam tak sedar 5 plastik sampah yang besar tu hasilnya. Apa yang banyak sangat harta karunnya tu?? Kain baju yang dah tak pakai..Nota-nota dari SPM tak buang-buang. Amekau! Sekali buat operasi sampai berguni-guni sampah.

Pagi lepas subuh semalam, aku tak tidur. Kemain semangat nak tunggu pak cik Alam Flora angkut hasil rumah aku. Tak pernah-pernah sampah sebanyak tu. Takut pak cik tu tak ambik semua, aku sanggup tunggu. Bila lori Alam Flora sampai, aku pun jengukla ikut hujung tingkap.

Disebabkan beg plastik yang terlampau besar, dorang tak boleh simply humban je dalam lori. Pekerja-pekerja Alam Flora terpaksa bukak satu demi satu. Serba salah pulak aku dibuatnya. Sampai driver lori pun kena turun tolong sekali.Huhu..

Tersentuh hati aku bila melihat kegembiraan jelas terpancar di wajah Pak cik-pak cik yang aku kira mungkin tak jauh beza umur dengan abah.. Dorang seronok bila jumpa seluar jeans abah, T-shirt abah. Semua elok-elok lagi. Tapi terpaksa dibuang sebab abah tak muat nak pakai dah.



Tiba-tiba aku bermonolog sendiri:
Betapa bertuahnya aku..Alhamdulillah, serba-serbi cukup.Walaupun bukan dilahirkan dalam keluarga yang berada, tapi aku cukup semuanya.
Tapi mereka.. Aku kagum dengan mereka.Rezeki yang sedikit itu sudah mencukupi. Asal mereka bersyukur atas tiap rezeki dan nikmat yang dikurniakan olehNya.
Jasa dan sumbangan mereka sering dipandang sepi. Walhal, tanpa mereka..tak dapat aku bayangkan suasananya.
Mungkin ada yang akan berkata" ala..dah kerja dorang..Hadap je la.."
Aku tahu.Tapi pada aku mereka juga manusia yang sama seperti kita. Jangan dihina pekerjaan mereka.
Bukankah manusia itu semua sama di sisi Allah. Amalan kita lah yang membezakan kita.
~WaAllahualam~

No comments:

Post a Comment