Tuesday, March 14, 2023

Pengalaman melancong ke Sydney

 Good day mate!

Ececeh..Mentang-mentang baru balik Aussie kan..Kami dah plan dari 2021 lagi.Trip yang sepatutnya tahun lepas, terpaksa ditunda ke tahun ni. Alhamdulillah ala kulli hal. Akhirnya pada 12 Mac 2023 kami menjejakkan kaki juga ke bumi Sydney. Last datang Aussie tahun 2017. Masa tu berjalan ke Perth.

Flight dari Changi ke Sydney mengambil masa hampir 8 jam. Kami sampai di Airport Sydney tengah hari. Dalam pukul 1 petang macam tu. Keluar je aiport Sydney, ya rabbi..panas terik. Masa tu mak dengan adik-adik dah cakap. Ate rugile bawak baju tebai-tebai.hehehe..

Masuk je airport Sydney, hati dah mula nervous. Teringat kenangan kat airport Perth. Dengan anjing besar dok mengekor kitanya.Australia ni kan terkenal dengan pertauran ketatnya. Jangan lupa refer web rasmi Australia kalau nak tau makanan apa yang boleh dibawa dan tidak.

Masa ni husband terus buka sweater sebab kemain panasnya kat Sydney ni

Sebelum lepas imegresen Sydney,saya dah declare siap-siap yang saya bawa ubat dan sambal ikan bilis. Pegawai tu adala tanya ubat apa yang saya bawa. Bila saya jawab saya bawa ubat demam, selsema anak-anak, dia angguk je.

Kiranya proses dekat imegresen tu memang mudah sangat. Dan staffnya semua friendly. Ada sorang staff lelaki imegresen tu siap tanya lagi bila saya pass passport kami berlima. " Which one that causes trouble to you?" sambil tersenyum.Dia  refer kepada anak-anak lelaki saya la. Laju encik husband jawab the second one, Akif.Lol.


Memandangkan masing-masing pun dah penat. Lepas 15 jam transit di Cangi campur 8 jam flight ke Sydney. Kami tak berfikir panjang. Terus kami ambil teksi yang boleh memuatkan 10 orang.

Pemandu teksi tu orang Bangladesh.Dia banyakla menyembang dengan suami yang duduk di sebelah pemandu. Dia tanya, kenapa ambil rumah yang jauh sangat dengan bandar? Dia kata,memang bayar rumah murah, tapi nanti kami kena spend lebih pada transport.

Sampai pun rumah kami di Sydney

Tapi kami kira torkono jugakla dengan pemandu teksi ni. Mula, dia kata 250AUD-300AUD gitu. Bila sampai je depan rumah,dia nak tutuh sampai 400AUD. Adik ipar pasang waze sepanjang teksi ni bawa ke rumah. Adik-adik semua berpendapat pemandu ni memang nak charge kami mahal. Dia mcam pusing-pusing ikut jalan jauh. Sudahnya jadi mahal la kan.

Lepas lama berbincang dengan driver teksi tu, kami sepakat bayar RM300AUD je. Kalau darab dengan RM3, duit teksi dari airport ke airbnb kami cecah RM900 tau. Sob sob.

Berdepan airbnb yang kami sewa

Kami semua redha. Rezeki brader tu la kot kan. Masing-masing pun dah penat. Pikir-pikir balik,kalau kami nak angkut semua luggage berat-berat haritu naik bas,memang tak larat. Pejam mata je la bayar teksi mahal bebenor,

Ruang tamu rumah kami di Sydney

Rumah ni dimiliki oleh orang Vietnam, nama di Cong. Ada 3 bilik dan 1 bilik air. Kami sewa di Airbnb dengan harga 400AUD untuk 4 hari 3 malam.

Lepas je sampai rumah,masing-masing kelaparan. Angah, iwan, haikal dan nabilah terus keluar ke Coles untuk beli barang-barang nak masak.Sementara menunggu tu, saya masak spageti goreng dan mak masak nasi goreng, Tuan rumah ada sediakan beras dan spageti di kabinet dapur.Nasib Angah bawa banyak perencah nasi goreng bagai.


Petang tu encik husband ajak round kawasan perumahan yang kami stay tu, tapi saya terpaksa menolak sebab nak unpack baju-baju masuk dalam almari.

Dinner pertama kami di Sydney





No comments:

Post a Comment