Tuesday, March 14, 2023

Longest transit ever

Alhamdulillah, saya curi-curi masa juga nak mencoret dalam blog ni supaya segala kenangan kekal terpahat di hati. Gituu..

Flight kami yang sepatutnya bulan 3 tahun lepas (2022) ditunda ke bulan 3 tahun ni ( 2023) disebabkan visa kami lambat untuk diluluskan. Jadi, setelah di reschedule, kami terpaksa ambil flight yang memerlukan kami transit 15 jam di Changi Airport sebelum ke destinasi kami di Sydney.

Maka, bertolaklah kami ke KLIA2 pada pagi 11 Mac 2023. Flight ke Singapore pukul 7.30 pagi. Pukul 5.15pagi kami dah keluar rumah.

Ahli yang join trip kali ni 11 orang, jadi kami ambil dua kereta. Kereta saya sendiri, Muhaimin ( adir ipar) tolong bawakan. Satu lagi teksi, kami ambil Exora untuk hantarkan kami ke KLIA2.

Anak-anak excited sangat naik kapal terbang. Along dengan Abang Ngah dok wah..wah..banyak kali dalam flight. Penerbangan ke Changi tak lama. Dalam 40 minit je dah sampai. Maka, bermulalah episod transit kami yang lama, 15 jam!

Sarapan di Changi Airport

Lepas sarapan semua macam terpikir jap. Hmm..lama lagi kita kat sini ni. hehe..Makanya, saya dan adik-adik pun pusing-pusing dalam kawasan Changi Airport. Sempatla bergambar sikit.

Adik, Ayong dan Angah

Lepas dah puas bergambar, kami pun naik ke tingkat atas di ruangan menunggu, Masing-masing tidur. Yela, sehari sebelum tu semua tak cukup tidur. Packing barang dan pukul 4 pagi kami dah bangun bersiap nak ke airport.

Lama Aina tidur kat sini

Aina tidur lama. Dari pukul 1.30 sampaila 4 petang. Saya dah risau dia tak tidur dalam flight. Rupanya dia tidur dari kapal terbang berlepas sampaila dah nak landing.

Baru kami tahu apa yang mak abah bincangkan bila dah balik Malaysia.hahaha

Malam tu, dalam pukul 6.30 petang kami masuk ke Jewel. Kira famousla tempat ni kalau di Changi Airport ni. Tapi yang renyahnya, kena melalui imegresen bagai. Dahla lama. Sebab kena isi app, scan passport bagai.

Akhirnya, masa yang ditunggu-tunggu tiba. Flight kami berlepas pukul 10.30 malam. Singapore ke Sydney.

Entri bersambung lepas ni.Saya akan share journey kami di Sydney.