Wednesday, June 26, 2019

Trip to Hong Kong Day 1

Ya ampunn.. lama benor tak update blog ni. Sebabnya laptop rosak.hehehe..

Baru-baru ni kami ke Hong Kong. Terima kasih pada adik saya yang rajin arrange dan plan percutian keluarga kami. Ada kawan-kawan yang dah mintak itinerary trip kami ke Hong Kong.

So, here we go =)

Masa di KLIA 2

the mastermind
 Tiket kami dapat pergi balik RM470 je. Murah kan. Mula-mula masa adik saya tanya, Nak tak yong kita pergi Hong Kong? Saya macam. Hong Kong?? Hmm..

Tapi kepala terus terpikirkan Disneyland. Terus on!!hehehe.. Sebab saya memang teringin sangat nak ke Disneyland.


Sebelum berlepas
Mula-mula rasa risau juga. Ni second time ammar naik kapal terbang. Tapi first time untuk akif. Risau dia menangis je ke dalam flight. Tapi alhmadulillah Allah permudahkan. Rasanya ok je penerbangan pergi balik kami.





Ammar dah besar ni dia seronok sangat naik kapal terbang. Teruja dia bila mula-mula nak take off. Dia asyik cakap Waa..hebatnya.. Tu awan awan.

Tertidur along ammar
Memandangkan flight kami pukul 8.45 pagi, pukul 5.30 pagi kami dah keluar rumah. Pukul 4 pagi abi dah mandikan 2 hero tu. Penerbangan ke Hong Kong mengambil masa 4 jam 30 minit.

Sampai pun airport Hong Kong
Sesampai je kami di airport HK, terus ada pegawai HK yang jaga bawak 2 anjing polis yang besar. Saya dahla memang penakut dengan anjing. Control2 je jalan dah.hihi.. Ketat jugak immegresen dorang kan.

Di airport, adik saya, angah terus pergi beli Opus. Opus? Tu ialan modem internet yang kami gunakan sepanjang di sana. Memang laju dan dapat dikongsi beberapa phone dalam satu masa. Janji kena on kan je modem tu.

Tengah tunggu bas nak ke airport

Kami memilih untuk naik bas ke hotel. Kami gunakan kad all in one yang boleh guna untuk semua public transport di sana. Kad tu nama..alamak..ni saya kena tanya adik saya balik,hehe.. Dari airport ke hotel makan masa dalam sejam lebih jugak.




View dari atas bas 2 tingkat yang kami naik

Hotel yang kami stay haritu namanya Taj Mahal hotel. Susah juga mencarinya. Kami turun bas di stesen Tsim Tsa Tsui. Adik saya, Haikal pun menjalankan operasi mencari hotel dengan angah. Tanya-tanya orang. Masuk dalam satu supermarket di mana tempat orang-orang Asia/ Islam meniaga. At last, jumpa pun. 

Kami pun naik lif di tingkat 3. Jumpa dengan pekerja hotel tu. Rupanya, hotel yang kami stay tu takde kaunter reception tau. Kami just berkumpul kat satu bilik. Dan pekerja hotel tu bawak kami ke bilik yang kami stay. 

Tapi ada satu kejadian yang agak menggeramkan jugak. Kami dah bayar booking hotel tu untuk 7 orang. Sesampai kat sana, pekerja hotel tu tengok kamu ada 8 orang, termasuk akif. Jadi, kami kena bayar additional RM350 untuk akif. Geramla jugak sis. Takkan baby 1y3m pun kena bayar diknon... Tapi nak taknak terpaksa bayar since kami dah bayar pun booking hotel tu. Sighs


mahal nau strawberinya punnn
Dah settle check in hotel, malam tu keluar la kami nak beli makanan. Abah dah letih takmau keluar. My husband pulak selsema teruk. Jadinya, keluarla saya, angah, mak, ammar, akif dengan haikal malam tu.













No comments:

Post a Comment