Friday, March 29, 2013

Tilawah

Salam..
Baru-baru ni aku berkesempatan join pertandingan tilawah Al-Quran.
Kebetulan Angah tengah praktikal dekat Pejabat Agama, makanya tau la aku ada pertandingan ni.
Masa Angah tanya nak join ke tak, laju je aku jawab nak.
Dolu-dolu pernah la masuk pertandingan tilawah ni. Tapi it was ages ago. Masa sekolah rendah kot.hee..


Yang bertanding hari tu, ada 12 peserta sepatutnya. Tapi disebabkan sorang tarik diri, jadilah 11 orang semuanya..Yang tarik diri tu rupa-rupanya imam muda. Peh.Bukan calan-calang orang yang masuk pertandingan ni. Yang aku pulak kemain konfiden bagi nama.haha.

Antara para qari yang bertanding
Hari kejadian tu, Masha Allah..nervous sangat-sangat aku ni. Mana taknya, yang masuk bertanding semua otai-otai.Ada ustazah ni dah 20 tahun masuk. Rata-rata memang pandai bab-bab taranum ni. Kerdil rasa diri.hee,,

adik terchenta
Terima kaseh adek sayang yang sudi temankan ayong dia ni. Adekla yang tolong rakam masa aku ngaji tu, amik gambar bagai =)

Penuh perasaan mengaji
Berdebar masa atas stage ni toksah cakap. Tapi Alhamdulillah, aku masih boleh kekalkan suara yang steady  tanpa ada bunyi shaking. Eceh..

Aku memang tak mengharap langsung untuk menang. Yang penting bagi aku, aku berani mencuba. Keputusan pun diumumkan juri. As I expected, aku tak menang. Sekadar dapat hadiah sagu hati. Tapi aku tetap bersyukur. Aku bersyukur sebab berpeluang turut serta. Aku jugak terharu bila ada mak cik- mak cik yang seronok aku masuk pertandingan ni. Dorang siap ajak aku join lagi untuk next year.Yela, aku peserta yang paling muda join. Yang lain semua baya-baya mak aku je yang masuk.


Masa nak tunggu keputusan keluar tu, ada la ustaz ni terangkan apa maksud tilawah. Katanya:
Tilawah tu meletakkan hak kepada pembacaan Al-Quran. To make it simple, maksudnya, kita baca Quran dengan tertib dan betul..

In sha Allah, ada ruang dan peluang boleh la aku join lagi. Tu pun kena tanya encek suami tercinta dulu..Bole ke wife dia nak balik Bentong, join pertandingan..tehehe..=)

No comments:

Post a Comment