Thursday, May 7, 2020

Resepi Taufufa mudah gerenti jadi

Setakat 14 hari berpuasa ni, baru 2 kali membeli juadah berbuka di kedai makan. Selebihnya, saya masak dari menu utama hinggalah ke pencuci mulut.

Baru-baru ni, saya buat taufufa. Tapi guna resepi shortcut. Bukan guna kacang soya yang pure tau.

Jom, saya kongsikan resepi ni!




Bahan-bahan:

2 kotak air soya besar
2 helai daun pandan
Agar-agar tali 8gram
Air 2 cawan
Gula melaka 1 ketul
Gula pasir 2 sudu makan

Cara-caranya:

1. Rebus agar-agar tali hanya 8gram sahaja. Paket yang saya beli 20g. Jadi saya patahkan agar-agar
    tu pada 2 bahagian.Masukkan daun pandan yang disimpul.
2. Rebus dalam 2 cawan air sampai nampak tali-tali tu semua larut dalam air.
3. Masukkan 2 kotak besar air soya.
4. Kacau adunan sehingga air mendidih dan semua agar-agar telah larut.
5. Tapiskan air adunan tadi dan masukkan dalam bekas.
6. Tunggu sehingga 3 jam sebelum boleh di makan. ( Macam saya, lepas 3 jam, saya masukkan               taufufa tadi dalam peti ais.

Cara buat air gula
1. Masukkan 1 cawan air
2. Rebus bersama 5 sudu besar gula pasir. Ok, kalau nak guna gula melaka, separuh gula melaka tu,      masukkan dalam 2 sudu besar gula pasir.
3. Masukkan daun pandan yang dah disimpul.
4. Masak atas dapur sambil kacau-kacau air gula tadi supaya tak hangus.


Air gula yang dah siap, bolehla dimakan dengan taufufa yang dah membentuk tadi. Mudahkan.


No comments:

Post a Comment