Monday, October 13, 2014

Menjelang kelahiran anakku

Salam..
Lama bebenor rasanya tak berupdate belog ni..Cian dia..
Berhabuk bersawang dah,hihi..
Sekarang ni, usia kandungan ayong dah masuk 36 minggu 3 hari..Alhamdulillah..
Dah boleh tarik nafas lega sikit. Sebab berjaya sampai ke tahap ni.

Semakin nak dekat due date ni, hati semakin cepat terusik..
Cepat je nak bertakung air mata ni ha..Terpikir zaman-zaman mak dulu nak besarkan ayong.
Betapa susahnya nak mengandungkan ayong, bawak dalam perut 9 bulan lebih..



Teringat balik masa the first trimester mengandung dulu..Masa tu, selalu sangat loya-loya..
Masakan sendiri pun dah tak lalu makan. Masak tuk cik suami je.
Kadang-kadang tu sampai muntah-muntah..Tapi alhamdulillah tak kerap sangat macam sesetengah orang. Agaknya anak Ummi pun kesian. Yela, umminya berulang jauh..Semenyih ke Ampang..Pukul 6.15 dah keluar rumah. Stuck dalam jem lagi..Walaupun bukan aku yang drive, tapi masa di awal-awal kehamilan memang cukup memenatkan.. Suami pun cakap, balik kerja, selalu je muka monyok..Bukan sengaja, tapi entahla. Agaknya hormon yang buat aku jadi macam tu.

Masuk ke second trimester (4 bulan ke atas) , masa ni ayong rasa badan memang segar dan bertenaga. Siap pergi honeymoon lagi sekali ke Melaka. Nak cerita betapa ada energynya. Muntah, loya semua hilang..



Sekarang dah di hujung trimester ke tiga..Ayong rasa masa ni paling mencabar. Nak nak bila dah masuk 33 minggu ke atas which means dah 8 bulan lebih. Selalu sakit pinggang, jalan pun dah macam itik pulang petang (terkedek-kedek), sakit pangkal peha, rasa sesak nafas..Macam-macamlah..Rasanya kaum hawa yang pernah mengandung je faham. Tapi depends, ada jugak sesetengah perempuan yang steady je masa pregnant pun. Tu semua rezeki Allah..

Tapi aku banyak jugak berusaha nak dapat proses bersalin yang mudah. Alhamdulillah, aku cuba baca surah Maryam hari-hari. Sapu minyak selusuh kat Miss V tu, makan Salindah dan makan bayak buah-buahan..Kita ikhtiar, usaha..Allah yang tentukan semuanya..

Di kesempatan ni, ayong nak mintak maaf pada semua.Doakan ayong selamat melahirkan anak ini dan dipermudahkan semuanya..

No comments:

Post a Comment